واریز هدیه روز معلم به حساب فرهنگیان سراسر کشور افزایش ۴۰ درصدی حقوق بازنشستگان از پایان اردیبهشت ۱۴۰۳ | متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان اجرا می‌شود خبر رییس مجلس درباره حقوق اردیبهشت | قالیباف: دولت باید متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را این ماه اجرا کند دستگیری ۲۵ داوطلب متقلب در مرحله اول کنکور ۱۴۰۳ فصل بحرانی آب در مشهد | وزارت نیرو، خراسان‌رضوی را در فهرست ۴ استان با وضعیت آبی نامطلوب اعلام کرد خبر جدید برای بازنشستگان | تصمیمات جدید صندوق بازنشستگی کشوری در خصوص پرداخت معوقات، وام و بیمه تکمیلی آیا امکان آزادی مشروط بابک زنجانی وجود دارد؟ آب آشامیدنی ، سالمترین نوشیدنی برای کودکان حریق منزل مسکونی در خیابان فرامرز عباسی مشهد چطور کودکمان را به کتابخوانی علاقه‌مند کنیم؟ جشن‌های تکلیف تجملاتی باعث آسیب به کودکان می‌شود آخرین وضعیت شیرخوارگاه‌های مشهد پس از انتقال کودکان به خانواده‌های متقاضی استعمال دخانیات پیشرفت بیماری «ام‌ اس» را تشدید می‌کند وزن ما در مورد سلامتی‌ بدنمان چه می‌گوید؟ نان سبوسدار بخورید عادت‌های روزمره‌ای که با انجام آن‌ها، سلامت خود را به خطر می‌اندازیم
سرخط خبرها

چگونه از ازدواج قبلی شخص مطلع شویم؟ | چگونه گواهی تجرد دریافت کنیم؟

  • کد خبر: ۴۳۸۵۳
  • ۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۵
چگونه از ازدواج قبلی شخص مطلع شویم؟ | چگونه گواهی تجرد دریافت کنیم؟
با توجه به امکان دریافت شناسنامه المثنی، نباید به صرف ظاهر صفحات شناسنامه اکتفا کرد. به همین منظور، سازمان ثبت احوال کشور امکان صدور گواهی تجرد را برای اشخاص پیش‌بینی کرده است.
فرناز محمدیان | شهرآرانیوز؛ نبود توازن حقوق زن و مرد در ازدواج در برخی موارد سبب سوء استفاده یکی از طرفین از حقوق خود می‌شود. اگرچه هریک از طرفین در ازدواج از حقوقی برخوردار است، گاهی مطالبه این حقوق به قصد اذیت و آزار است. این مسئله می‌تواند شامل ایجاد محدودیت برای زنان در بحث اشتغال، طلاق، تحصیل و ... از جانب مردان و نیز استفاده از اهرم فشار در مسائل مالی مثل مهریه یا ... از جانب زنان باشد.
یکی از مسائلی که امروزه در کشور رایج شده است کتمان و مخفی نگاه داشتن ازدواج قبلی است.
 
زن و شوهر چه قبل از آغاز زند‌گی مشترک چه پس از آن، باید با صد‌اقت و راستی درباره برخی موضوعات با یکدیگر گفتگو کنند. اگر به هر د‌لیلی یکی از طرفین با د‌روغ و فریب سبب ازدواج شود، قوانین و مقررات موجود مسئولیت حقوقی برای فرد خاطی تعیین کرد‌ه است. منظور از فریب د‌ر ازد‌واج، گفتار، اعمال و رفتار متقلبانه و حیله‌گرانه‌ای است که شخص برای جلب رضایت طرف مقابل، خود را با ویژگی‌ها و صفاتی د‌روغین و واهی که واقعیت ند‌ارد یا با کتمان و مخفی کرد‌ن عیوب و ایراد‌اتی معرفی می‌کند. باید بدانیم که ملاک و میزان تشخیص فریب، عرف حاکم بر روابط اجتماعی است.
 
کتمان ازدواج قبلی مصادیق متعددی دارد. برای مثال، ممکن است مردی که قبلا سابقه ازدواج و جدایی از همسر داشته است به خواستگاری برود و خود را مجرد معرفی کند. ممکن است زنی ازدواج قبلی داشته باشد و بخواهد آن را از همسر خود مخفی کند. حتی ممکن است مردی به قصد تجدید فراش و به واسطه داشتن ۲ شناسنامه، ازدواج اول خود را از زن دوم مخفی کند.
 
متأسفانه نبود توازن حقوق زن و مرد در ازدواج و اختصاص برخی حقوق مالی به زنان، سبب شده است امروزه شاهد ازدواج‌های متعدد با شناسنامه المثنی از جانب زنان باشیم که تنها با هدف دریافت مهریه است. چندین ازدواج منجر به طلاق توافقی و تحصیل یک میلیارد وجه نقد در عوض بخشش مهریه از جمله پرونده‌هایی است که این روز‌ها در دادگاه‌ها در جریان است.


چگونه از ازدواج قبلی شخص مطلع شویم؟

با توجه به امکان دریافت شناسنامه المثنی، نباید به صرف ظاهر صفحات شناسنامه اکتفا کرد. به همین منظور، سازمان ثبت احوال کشور امکان صدور گواهی تجرد را برای اشخاص پیش‌بینی کرده است.


گواهی تجرد چیست؟

نوعی گواهی است مبنی بر اینکه صاحب شناسنامه سابقه ازدواج نداشته باشد یا ازدواج واقع‌شده منجر به جدایی بر اثر طلاق، فسخ نکاح، بذل یا انقضای مدت در ازدواج منقطع و فوت همسر شده باشد. درخواست‌کننده گواهی تجرد صرفا صاحب شناسنامه است.


نحوه دریافت گواهی تجرد

صاحب شناسنامه می‌تواند از طریق سامانه سازمان ثبت احوال و با کلیک کردن بر دکمه «دریافت خدمت» فرم درخواست را تکمیل و به صورت الکترونیکی برای سازمان ثبت احوال ارسال، و شماره پیگیری دریافت کند. پس از آنکه گواهی تجرد صادر شود، پیامی مبنی بر صدور آن در صفحه «پیگیری» ظاهر خواهد شد که فرد می‌تواند با همراه داشتن مدارک، شخصا یا وکیل قانونی با ارائه اصل شناسنامه و وکالت‌نامه رسمی که منحصرا به دریافت گواهی تجرد در وکالت‌نامه او اشاره شده باشد، برای دریافت گواهی اقدام کند.


مدارک مورد نیاز عبارت‌اند از:

  • اصل تصویر همه صفحات شناسنامه
  • اصل و تصویر کارت شناسایی ملی
  • پرداخت هزینه طبق تعرفه جاری
 

مجازات فرد فریب‌دهنده

مطابق ماد‌ه ۶۴۷ قانون مجازات اسلامی، هریک از زوجین قبل از ازد‌واج طرف خود را به امور واهی از قبیل د‌اشتن تحصیلات عالی، تمکن مالی، موقعیت اجتماعی، شغل و سمت خاص، تجرد و امثال آن فریب د‌هد و عقد بر مبنای هر یک از آن‌ها واقع شود، مرتکب به حبس تعزیری از ۶ ماه تا ۲ سال محکوم می‌شود. پایه و اساس جرم مذکور فریب است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->